Celý název projektu: Využití prostředků pro založení firem a vytváření nových pracovních míst
Trvání projektu: duben 2011 až duben 2014
Partneři projektu: ProRuralInvest, Viorel Gherciu (koordinátor projektu)
Zaměření projektu: Udržitelné využití finančních prostředků k výdělečným aktivitám v Moldavsku.
Cíl: Do konce projektu podpoříme 900 moldavanů v jejich podnikatelských aktivitách, a to ty, kteří emigrovali, a ty, kteří dostávají remitence. Zároveň budou finance využity pro založení firem.
Cílové skupiny:
- členové rodin, kterým jsou zasílány remitence,
- navrátilci a odesílatelé remitencí do Moldavska (celkem 900 lidí).
Země / region: 32 regionů Moldavska
Popis projektu: V prvním kroku bude proveden výzkum trhu, který definuje podnikatelské příležitosti a problémy spojené s růstem podniku. V dalším kroku bude vytvořena účelná databáze, pro podporu udržitelného využití remitencí. Výsledky analýz budou zpracovány společně s informacemi o možných obchodních příležitostech, tyto výstupy budou vypracovány do podoby příručky, která bude následně vydána. Migranti vracející se zpět do země a příjemci remitencí budou informováni o pozitivních efektech produktivních investic a tak budou mít i přehled o výhodách, které získají díky informacím o možných podnikatelských příležitostech.
Charita Česká republika a její partneři budou organizovat 64 schůzí ve všech 32 regionech Moldavska s cílem informovat širší veřejnost o podnikatelských příležitostech a o možnostech, jak se do projektu zapojit jako příjemce projektu, tj. účastnit se plánovaného školení v oblasti obchodu a managementu.
Dále ProRuralInvest a Charita Česká republika zorganizují kurzy pro nejméně 600 navrátilců ze zahraničí a příjemců remitencí. Hlavními tématy kurzů bude obchod, management, jak založit vlastní podnik a rozvoj podnikatelských nápadů. V průběhu kurzů bude vybráno 150 potenciálních podnikatelů, kterým bude poskytnuta pomoc a odborné vedení při zakládání vlastní firmy.
Zkušení odborníci a školitelé poskytnou 150 vybraným členům cílové skupiny pomoc se zakládáním vlastní firmy, především pak pomoc v těchto oblastech:
- registrace firmy,
- vytvoření podnikatelského plánu,
- kontakty s finančními institucemi,
- zahájení podnikání jako takového.
Abychom zajistili rozvoj nově založených firem, účastníci kurzů budou mít možnost následné odborné asistence. Spolupráce se 150 podnikateli bude pokračovat zvláště po dobu rozvojové fáze jejich obchodu, ale také po dobu jejich stabilní činnosti. Díky tomu budou posíleny jejich podnikatelské dovednosti, především příprava pracovních smluv, vnitřních předpisů, právních aspektů, příprava ekonomických a finančních zpráv, marketingových strategií a příprava dodavatelských a kupních smluv.
Charita Česká republika připraví pro 50 nových moldavských podnikatelů tři výměnné pobyty s 20 malými podobnými firmami, které byly založeny rumunskými migranty a rumunskými příjemci remitencí. Cílem těchto výměnných pobytů je vzájemná výměna zkušeností a vytvoření obchodní spolupráce.
Další část projektu zahrnuje shromažďování a šíření příkladů dobré praxe mezi moldavskou veřejností. Ve 3 000 kopiích bude vydána příručka s názvem “Příběhy úspěšného podnikání”, tato příručka shrne způsoby, jak podnikatelské aktivity můžou zvednout rozpočet domácností. Podobné příběhy popisující úspěchy můžou zvýšit dopad projektu a vést ke zvýšené motivaci dalších potenciálních migrantů a příjemců remitencí.
Celkový rozpočet: 603 855 EUR
Donor: EuropeAid, Česká rozvojová agentura